Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden

Ingangsdatum: 01-01-2019


VAN:

Fleuren Horecamakelaars / Pieter Oostveen

Karel Mollenstraat Noord 10

5552JA Valkenswaard

E-mail: pieter@fleurenhorecamakelaars.nl

Tel.: 06 34066502


Artikel 1 Definities


In deze algemene voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.


Gebruiker: de gebruiker van de algemene voorwaarden.

Opdrachtgever: de wederpartij van gebruiker.

Opdracht: een opdracht tot het verlenen van diensten met betrekking tot het tot stand komen van een overeenkomst inzake registergoederen, roerende goederen en goodwill.

Overeenkomst: de overeenkomst tot dienstverlening, bemiddeling, aan- en verkoop, huur en verhuur door gebruiker met derden aangegaan.


Artikel 2 Algemeen


  1. Deze voorwaarden gelden voor iedere aanbieding, offerte en overeenkomst tussen gebruiker en opdrachtgever, waarop gebruiker deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
  2. De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle overeenkomsten met gebruiker, waarbij ter uitvoering door gebruiker derden dienen te worden betrokken.
  3. Eventuele afwijkingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen.
  4. De toepasselijkheid van eventuele inkoop- of andere voorwaarden van opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen / uitgesloten.
  5. Indien een of meerdere der bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd worden, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van toepassing. Gebruiker en opdrachtgever zullen alsdan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht worden genomen.


Artikel 3 Aanbiedingen en offertes


  1. Alle aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij in het aanbod een termijn voor aanvaarding is genoemd.
  2. De door gebruiker gemaakte offertes zijn vrijblijvend; zij zijn geldig gedurende 30 dagen, tenzij anders aangegeven. Gebruiker is slechts aan de offertes gebonden, indien de aanvaarding hiervan door de wederpartij schriftelijk binnen 30 dagen wordt bevestigd, tenzij anders aangegeven.
  3. De prijzen in de genoemde aanbiedingen en offertes zijn exclusief btw en andere heffingen van overheidswege, alsmede eventuele in het kader van de overeenkomst te maken kosten, waaronder advertentiekosten, verzend- en administratiekosten, tenzij anders aangegeven. 


Artikel 4 Opdrachtbevestiging en uitvoering van de overeenkomst


  1. Alvorens met werkzaamheden voor de opdrachtgever te kunnen aanvangen, dient gebruiker een door de opdrachtgever voor akkoord getekende opdrachtbevestiging te hebben ontvangen. Onder opdracht wordt verstaan een opdracht tot het verlenen van diensten met betrekking tot het totstandkomen van een overeenkomst inzake registergoederen, waaronder ook begrepen overeenkomsten inzake bedrijfsinventarissen en goodwill.
  2. Gebruiker voert door hem aanvaarde opdrachten naar beste weten en kunnen en met inachtneming van de belangen van zijn opdrachtgever uit. Tenzij anders overeengekomen mag gebruiker de werkzaamheden nodig voor het uitvoeren van de opdracht door anderen, onder zijn verantwoording, laten uitvoeren.
  3. Gebruiker houdt zich bij het uitvoeren van de opdracht aan de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
  4. De opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan gebruiker aangeeft, dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen, dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan gebruiker worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan gebruiker zijn verstrekt, heeft gebruiker het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en / of de uit de vertraging voortvloeiend  extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan de opdrachtgever in rekening te brengen. 
  5. Gebruiker is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, indien gebruiker is uitgegaan van door de opdrachtgever verstrekte onjuiste en / of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor gebruiker kenbaar behoorde te zijn.
  6. De opdracht als zodanig houdt geen volmacht aan gebruiker in tot het sluiten van overeenkomsten namens de opdrachtgever; aan de opdracht kunnen echter (schriftelijke) volmachten worden verbonden en deze kunnen ook later worden verstrekt.
  7. De opdrachtgever onthoudt zich van activiteiten die gebruiker bij het vervullen van zijn opdracht kunnen belemmeren of diens activiteiten kunnen doorkruisen. De opdrachtgever maakt geen gebruik van soortgelijke diensten van anderen dan gebruiker behoudens in zoverre uitdrukkelijk andere afspraken zijn gemaakt. Hij brengt buiten gebruiker om geen overeenkomst tot stand en voert daartoe ook geen onderhandelingen.
  8. Indien is overeengekomen dat de overeenkomst in fasen zal worden uitgevoerd, kan gebruiker de uitvoering van de onderdelen die tot een volgende fase behoren, opschorten totdat de opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
  9. Opdrachtgever vrijwaart gebruiker voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden die aan opdrachtgever toerekenbaar is.
  10. In geval van overlijden van de opdrachtgever gaan zijn/haar rechten en verplichtingen over op de rechtverkrijgenden.


Artikel 5 Diensten inzake de overeenkomst


Tenzij anders overeengekomen staan de opdrachtgever uit hoofde van zijn opdracht onder meer de volgende diensten ter beschikking:

  • bespreking van een advies omtrent de mogelijkheden om tot de beoogde overeenkomst te komen;
  • beoordeling van de waarde van de over te nemen exploitatie, de bedrijfsinventaris en goodwill;
  • advies over en het voeren van onderhandelingen.


Artikel 6 Wijziging van de overeenkomst


  1. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt, dat het voor een behoorlijke uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen.
  2. Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. Gebruiker zal de opdrachtgever zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte stellen.
  3. Indien de wijziging van of aanvulling op de overeenkomst financiële en / of kwalitatieve consequenties zal hebben, zal gebruiker de opdrachtgever hierover van tevoren inlichten.
  4. Indien een vast honorarium is overeengekomen, zal gebruiker aangeven in hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.
  5. In afwijking van lid 3 zal gebruiker geen meerkosten in rekening kunnen brengen, indien de wijziging of aanvulling het gevolg is van omstandigheden die aan gebruiker kunnen worden toegerekend.


Artikel 7 Contractsduur en courtage


  1. De overeenkomst tussen gebruiker en opdrachtgever wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst anders voortvloeit of partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeenkomen. Bij beëindiging van de overeenkomst kunnen door de gebruiker kosten in rekening worden gebracht zoals in de overeenkomst bepaald.
  2. Indien de overeenkomst voor bepaalde tijd is aangegaan, zal deze telkens stilzwijgend worden verlengd met een zelfde periode, tenzij opdrachtgever één maand voor het aflopen van de periode middels een aangetekend schrijven de opdracht beëindigt.
  3. De opdrachtgever is courtage verschuldigd, indien tijdens de looptijd van de opdracht een overeenkomst tot stand komt, ook al wijkt deze af van de opdracht. Dit geldt ook indien deze overeenkomst niet het gevolg is van door gebruiker verleende diensten.
  4. Indien een overeenkomst in strijd met art. 4.7 tot stand komt, is de opdrachtgever courtage verschuldigd als ware er een overeenkomst door tussenkomst c.q. toedoen van gebruiker tot stand gekomen.
  5. Wanneer een tot stand gekomen overeenkomst niet tot uitvoering komt, laat dit het recht van de gebruiker op courtage onverlet.
  6. Bij overeenkomsten waarvan de definitieve totstandkoming of de verplichting tot uitvoering, krachtens een tot de overeenkomst behorend beding, afhankelijk is van een opschortende of ontbindende voorwaarde, is ook het recht op courtage daarvan afhankelijk. Met inachtneming van het hiervoor bedoelde is de courtage verschuldigd en opeisbaar op het moment van het tot stand komen van de overeenkomst.


Artikel 8 Tarieven en courtage


  1. De genoemde tarieven en eventuele kostenramingen zijn exclusief omzetbelasting (btw) en andere door de overheid opgelegde heffingen.
  2. De opdrachtgever is gehouden een bedrag van €475,- te betalen als bijdrage in de aanmaaken dossierkosten middels een vooraf te betalen factuur.
  3. Het tarief dat gebruiker voor de door hem te verrichten werkzaamheden heeft opgegeven, geldt uitsluitend voor de werkzaamheden conform de overeengekomen specificaties.
  4. Bij samengestelde aanbiedingen bestaat geen verplichting tot uitvoering van een gedeelte van de werkzaamheden tegen het voor dit gedeelte in het aanbod vermelde bedrag of tegen een evenredig gedeelte van de voor het geheel genoemde tarief.
  5. In geval van advieswerk bedraagt het tarief: 85 euro per uur op basis van werkelijk bestede uren.
  6. In geval van overeenkomsten van koop en verkoop van registergoederen en / of inventarissen en / of goodwill, worden de navolgende courtages berekend:
  7. Een courtage van 5% over de verkoopprijs bij verkoop van bedrijfsinventaris en goodwill, met een minimum van €4.000;
  8. Een courtage van 1,5% over de verkoopprijs bij verkoop van registergoederen, eventueel gecombineerd met roerende zaken en goodwill, met een minimum van €4.000.
  9. Een courtage van twee maanden huur bij verhuur van registergoederen, met een minimum van €4.000.
  10. In geval van maatwerk-afspraken zijn de courtages opgenomen in de bemiddelingsovereenkomst.


Artikel 9 Kosten


  1. Tenzij anders overeengekomen vergoedt de opdrachtgever de kosten die gebruiker ten behoeve van de opdrachtgever maakt. Ten aanzien van het maken van deze kosten en de omvang ervan dient gebruiker tevoren met zijn opdrachtgever overleg te plegen en dient - indien een der partijen of beide partijen daarom verzoekt / verzoeken - schriftelijke vastlegging plaats te vinden. Een en ander geldt eveneens als de opdracht wordt opgeschort of eindigt door intrekking, teruggaaf of anderszins.
  2. Onverminderd het in lid 1 gestelde is de opdrachtgever die een opdracht tot dienstverlening intrekt of opschort bovendien aan gebruiker een vergoeding verschuldigd.
  3. Opdrachtgever en gebruiker kunnen, indien daartoe aanleiding is, het bepaalde in artikel 2 van overeenkomstige toepassing verklaren voor geval de opdracht op andere wijze dan door intrekking eindigt.


Artikel 10 Betaling


  1. Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, op een door gebruiker aan te geven wijze. Bezwaren tegen de hoogte van de declaraties schorten de betalingsverplichting niet op. Deze bezwaren dienen schriftelijk te worden kenbaar gemaakt aan gebruiker.
  2. Indien opdrachtgever in gebreke blijft in de betaling binnen de termijn van 14 dagen, dan is opdrachtgever van rechtswege in verzuim. Opdrachtgever is alsdan een rente verschuldigd van 1% per maand, tenzij de wettelijke rente hoger is in welk geval de wettelijke rente geldt. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat opdrachtgever in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledige bedrag.
  3. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surséance van betaling van de opdrachtgever zijn de vorderingen van gebruiker op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
  4. Gebruiker heeft het recht de door opdrachtgever gedane betalingen te laten strekken in de eerste plaats in mindering van de kosten, vervolgens in mindering van de opengevallen rente en tenslotte in mindering van de hoofdsom en de lopende rente. Gebruiker kan, zonder daardoor in verzuim te komen, een aanbod tot betaling weigeren, indien de opdrachtgever een andere volgorde voor de toerekening aanwijst. Gebruiker kan volledige aflossing van de hoofdsom weigeren, indien daarbij niet eveneens de opengevallen en lopende rente alsmede de kosten worden voldaan.
  5. Ingeval een opdracht wordt verstrekt door meer dan één persoon, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor de bedragen die uit hoofde van die opdracht aan gebruiker zijn verschuldigd.


Artikel 11 Incassokosten


  1. Is opdrachtgever in gebreke of in verzuim met het nakomen van één of meer van zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van opdrachtgever. Indien opdrachtgever in gebreke blijft in de tijdige voldoening van een geldsom, dan verbeurt hij een dadelijk opeisbare boete van 15% over het nog verschuldigde bedrag. Dit met een minimum van € 50,00.
  2. Indien gebruiker hogere kosten heeft gemaakt, die redelijkerwijs noodzakelijk waren, dan komen ook deze voor vergoeding in aanmerking.
  3. De eventuele gemaakte gerechtelijke en executiekosten komen eveneens voor rekening van opdrachtgever.
  4. Opdrachtgever is over de gemaakte incassokosten rente verschuldigd.


Artikel 12 Klachten


  1. Klachten over de verrichte werkzaamheden dienen door de opdrachtgever binnen 8 dagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen 14 dagen na voltooiing van de desbetreffende werkzaamheden door aangetekend schrijven te worden gemeld aan gebruiker. De klacht dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten, zodat gebruiker in staat is adequaat te reageren.
  2. Indien een klacht gegrond is, zal gebruiker de werkzaamheden alsnog verrichten zoals overeengekomen, tenzij dit inmiddels voor de opdrachtgever aantoonbaar zinloos is geworden. Dit laatste dient door de opdrachtgever schriftelijk kenbaar te worden gemaakt.
  3. Indien het alsnog verrichten van de overeengekomen werkzaamheden niet meer mogelijk of zinvol is, zal gebruiker slechts aansprakelijk zijn binnen de grenzen van artikel 15.


Artikel 13 Opzegging


  1. Beide partijen kunnen de overeenkomst te allen tijde schriftelijk opzeggen.
  2. Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door opdrachtgever, heeft gebruiker recht op compensatie vanwege de daardoor ontstane en aannemelijk te maken kosten, tenzij er feiten en omstandigheden aan de opzegging ten grondslag liggen die aan gebruiker zijn toe te rekenen. Voorts is opdrachtgever alsdan gehouden tot betaling van de declaraties voor tot dan toe verrichte werkzaamheden. De voorlopige resultaten van de tot dan toe verrichte werkzaamheden zullen dan ook onder voorbehoud ter beschikking worden gesteld aan opdrachtgever.
  3. Het intrekken of teruggeven van een opdracht dient schriftelijk te geschieden. Als datum voor een beëindiging van de opdracht geldt de datum, waarop gebruiker respectievelijk de opdrachtgever de schriftelijke mededeling inzake het intrekken of teruggeven ontvangt of de in die mededeling genoemde latere datum. Bij beëindiging of opschorting van de opdracht kunnen kosten in rekening worden gebracht overeenkomstig het bepaalde in art. 9 lid 2 en 3.


Artikel 14 Opschorting en ontbinding


  1. Gebruiker is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de overeenkomst te ontbinden, indien opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst niet of niet volledig nakomt en gebruiker na het sluiten van de overeenkomst kennis heeft gekregen van omstandigheden die goede grond geven om te vrezen, dat de opdrachtgever de verplichtingen niet zal nakomen. Ingeval er goede grond bestaat te vrezen dat de opdrachtgever slechts gedeeltelijk of niet behoorlijk zal nakomen, is de opschorting slechts toegelaten voor zover de tekortkoming haar rechtvaardigt.
  2. Voorts is gebruiker bevoegd de overeenkomst te (doen) ontbinden indien zich omstandigheden voordoen, welke van dien aard zijn, dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd dan wel indien zich anderszins omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet mag worden verwacht.
  3. Indien de overeenkomst wordt ontbonden, zijn de vorderingen van gebruiker op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Indien gebruiker de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt hij zijn aanspraken uit de wet en overeenkomst.
  4. Gebruiker behoudt steeds het recht om schadevergoeding te vorderen.


Artikel 15 Aansprakelijkheid


  1. Daar gebruiker uitsluitend optreedt als intermediair tussen partijen en geen invloed uitoefent op de besluitvorming van partijen, sluit gebruiker elke aansprakelijkheid uit die kan voortvloeien uit haar dienstverlening c.q. advisering voor de opdrachtgever.
  2. Gebruiker aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid, ook niet voor schade veroorzaakt door derden die gebruiker bij de uitvoering van de overeenkomst heeft ingeschakeld, tenzij in één van de in dit artikel genoemde gevallen. In een dergelijk geval zal de aansprakelijkheid van de gebruiker beperkt zijn tot maximaal de factuurwaarde. In geen enkel geval is de gebruiker aansprakelijk voor enige vorm van gevolgschade, gederfde omzet of gederfde winst.
  3. Schade waarvoor gebruiker op grond van het vorige lid aansprakelijk is, komt slechts voor vergoeding in aanmerking, indien opdrachtgever deze binnen 14 dagen na het ontstaan daarvan door aangetekend schrijven ter kennis heeft gebracht van gebruiker, tenzij opdrachtgever aannemelijk kan maken dat zij deze schade redelijkerwijs niet eerder heeft kunnen melden.
  4. Schadevergoeding mag niet door de opdrachtgever worden gecompenseerd en geeft geen recht het factuurbedrag niet of niet tijdig te voldoen.
  5. Op beide partijen rust de plicht eventuele schade zo veel mogelijk te beperken.
  6. Elke mogelijke vordering tot schadevergoeding op grond van deze algemene voorwaarden verjaart, indien en zodra één jaar is verstreken na beëindiging van de overeenkomst zonder dat de vordering schriftelijk bij gebruiker is ingediend.
  7. Gebruiker is niet aansprakelijk voor al hetgeen de opdrachtgever aan derden is verschuldigd. De opdrachtgever vrijwaart gebruiker ter zake.
  8. Gebruiker is niet aansprakelijk voor schade veroorzaakt door overmacht als bedoeld in artikel 17, lid 2.


Artikel 16 Risico-overgang


Het risico van verlies of beschadiging van de zaken die voorwerp van de overeenkomst zijn, gaat op opdrachtgever over op het moment waarop deze aan opdrachtgever juridisch en/of feitelijk worden geleverd en daarmee in de macht van opdrachtgever of van een door opdrachtgever aan te wijzen derde worden gebracht.


Artikel 17 Overmacht


  1. Partijen zijn niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting indien zij daartoe gehinderd worden als gevolg van een omstandigheid, die niet is te wijten aan schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor hun rekening komt.
  2. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop gebruiker geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor gebruiker niet in staat is de verplichtingen na te komen. Werkstakingen worden daaronder begrepen.
  3. Gebruiker heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen indien de omstandigheid, die (verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat gebruiker zijn verplichtingen had moeten nakomen.
  4. Partijen kunnen gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt dan twee maanden, is ieder der partijen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij.
  5. Voor zover gebruiker ten tijde van het intreden van overmacht inmiddels gedeeltelijk zijn verplichtingen uit de overeenkomst is nagekomen of deze zal kunnen nakomen en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is gebruiker gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te declareren. Opdrachtgever is gehouden deze declaratie te voldoen als ware het een afzonderlijke overeenkomst.


Artikel 18 Geheimhouding


  1. Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.
  2. Indien, op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak, gebruiker gehouden is vertrouwelijke informatie aan door de wet of de bevoegde rechter aangewezen derden mede te verstrekken, en gebruiker zich ter zake niet kan beroepen op een wettelijk dan wel door de bevoegde rechter erkend of toegestaan recht van verschoning, dan is gebruiker niet gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling en is de wederpartij niet gerechtigd tot ontbinding van de overeenkomst op grond van enige schade, hierdoor ontstaan.


Artikel 19 Intellectuele eigendom en auteursrechten


  1. Onverminderd het overige in deze algemene voorwaarden bepaalde, behoudt gebruiker zich de rechten en bevoegdheden voor die gebruiker toekomen op grond van de Auteurswet.
  2. Alle door gebruiker verstrekte stukken, zoals rapporten, adviezen, overeenkomsten, ontwerpen, schetsen, tekeningen, software enz., zijn uitsluitend bestemd om te worden gebruikt door de opdrachtgever en mogen niet door hem zonder voorafgaande toestemming van gebruiker worden verveelvoudigd, openbaar gemaakt of ter kennis van derden gebracht, tenzij uit de aard van de verstrekte stukken anders voortvloeit.
  3. Gebruiker behoudt het recht de door de uitvoering van de werkzaamheden toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.


Artikel 20 Monsters en modellen


  1. Is aan de opdrachtgever een monster of model getoond of verstrekt, dan wordt het vermoed slechts als aanduiding te zijn verstrekt, tenzij uitdrukkelijk wordt overeengekomen dat het te leveren product daarmee zal overeenstemmen.
  2. Bij een opdracht ter zake van een onroerende zaak wordt vermelding van de oppervlakte of andere afmetingen en aanduidingen eveneens vermoed slechts als aanduiding bedoeld te zijn, zonder dat het te leveren product daaraan behoeft te beantwoorden.


Artikel 21 Privacy


Bij het uitvoeren van een bemiddelings- of taxatieopdracht worden persoonsgegevens verzameld en gebruikt. Fleuren Horecamakelaars vindt het belangrijk dat op een veilige en juiste manier met de persoonsgegevens wordt omgegaan. De belangrijkste regels voor de omgang met persoonsgegevens in Nederland zijn vastgelegd in de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Fleuren Horecamakelaars is verplicht te informeren over de manier waarop persoonsgegevens worden verwerkt. Deze informatie is te vinden in een privacyverklaring op de website van Fleuren Horecamakelaars: www.fleurenhorecamakelaars.nl.


Artikel 22 Geschillen


  1. De rechter in de vestigingsplaats van gebruiker is bij uitsluiting bevoegd van geschillen kennis te nemen. Niettemin heeft gebruiker het recht het geschil voor te leggen aan de volgens de wet bevoegde rechter.
  2. Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.


Artikel 23 Toepasselijk recht


Op elke overeenkomst tussen gebruiker en de opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing.


Artikel 24 Wijziging, uitleg en vindplaats van de voorwaarden



  1. Deze voorwaarden zijn te vinden op de website van Fleuren Horecamakelaars: www.fleurenhorecamakelaars.nl.
  2. De ingangsdatum van de voorwaarden wordt tevens op de website vermeld. Bij een wijziging van de voorwaarden zal de ingangsdatum van de nieuwe voorwaarden vermeld worden op de website.
  3. In geval van uitleg van de inhoud en strekking van deze algemene voorwaarden, is de Nederlandse tekst daarvan steeds bepalend.
  4. Van toepassing is steeds de versie zoals die gold ten tijde van het totstandkomen van de overeenkomst. 
Share by: